疫情下,前線醫護這一家 (一)
加加 & K :「如果我哋有事,個屋企點算?」

這大半年來,社會運動愈演愈烈,香港人似乎已習慣了滿街文宣的光景。但自從近月肺炎疫情加劇後,街上的口號又新增了另一版本:「康復香港,時代抗疫」,從此「齊上齊落」又多了一重新的意義。在人人自危的大環境下,普通上班族幸運的話可選擇work from home,如非必要就盡量少去人多密集的地區,以減低受感染的風險。你我他或者總有理由逃避人群,不過唔好忘記,被認定肩負起救急扶危這項「天職」的醫護人員注定避無可避,因為他們的工作就是直接面對病毒,為香港市民的健康把關。

早前自願加入隔離病房(俗稱「dirty team」)工作的屯門醫院心臟科專科醫生黃任匡,曾在Facebook上撰文提及在入伍期間為保太太安全,他只好全程入住酒店,如果掛念對方,就找間少人的餐廳,遙遙相隔三、四米互相對望,各自晚餐。睇落好似幾浪漫,諗真其實幾心酸。將心比己,當脫下制服之後,醫護都不過是普通人,家中有父母、伴侶或子女需要供養照顧。即使大眾認定醫護是充滿使命感的工作,但光環始終唔可以當飯食,亦唔可以抵擋病菌,更加無法彌補與家人相處的時間。當社會上左一句「醫護加油」,右一首抗疫歌曲,其實此時此刻,醫護最需要係啲乜?今次好𢯊找來三組不同年齡、崗位的前線醫護,說說在抗疫時代,她們不尋常的生活日常。

IMG_4866
麻醉科醫生-加加 & K (化名)

抗疫時期特別的親子時光

同是擔任麻醉科醫生的加加與K,自大學時期認識,畢業後一同加入基督教聯合醫院工作,至今已經15年,兩人既是同事,亦是好友。訪問前二人穿著一身運動打扮匆忙趕到,K說:「佢(加加)今日話要帶我哋去行山,我好開心,因為太耐冇試過俾小朋友周圍走,佢哋喺屋企砌lego砌咗好耐喇!」原來當日正是久違了的family day,兩個家庭相約去行山。

面對疫情來襲,兩位媽媽都對家人,尤其是子女的健康更加著緊。自言常過份擔憂的加加曾在感到很無助時,試過打電話給丈夫要對方立即訂機票帶兒子離開香港,當然最終沒有成行,而加加始終無法避免將緊張的情緒帶回家中,連帶4歲大兒子的心情亦受影響,「農曆新年嗰陣,有一晚我返咗24個鐘工之後,仲要等埋我其中一個病人嘅快速測試結果,最後遲多6、7個鐘先走得。我好少咁長時間冇返過屋企,所以我個仔以為我真係返唔到屋企,之後佢隔日就瀨尿,佢以前唔會㗎﹗」近日加加自感情緒瀕臨崩潰邊緣,唯有向醫院告假幾天,爭取時間與兒子多相處。「喺屋企同小朋友相處都有避忌,因為都驚㗎嘛,啱啱先off duty。所以宜家我都無再錫佢了,即使我有少少咳都會戴口罩,我個仔就會扯開我個口罩,直情同我講『媽媽我唔想你戴口罩。』」而K兩位分別5歲與8歲的女兒,對於媽媽近期經常在家中戴口罩已經見怪不怪,「我有同佢哋講,如果我冇戴口罩,佢哋就要行遠少少,食嘢嘅時候都會同佢哋隔遠啲坐。佢哋已經習慣,又好鍾意好似玩遊戲咁提我『媽咪,1 meter!』」唔知係咪講者無心,聽者有意,當K愈是輕描淡寫地提起這段「特別」的家庭片段,筆者就愈感受到當中的無奈,係咪每個醫護都需要為咗份工,犧牲珍貴的親子時間呢?

「我好想返屋企,所以我會盡我一切努力保護自己。」

即使內心恐慌,亦明知會加深兒子的緊張情緒,加加亦選擇將疫情狀況如實告訴兒子,除了希望提高他的衛生意識,亦希望他可以學會如何面對恐懼。「我同佢講宜家出面有隻病毒叫『新型冠狀病毒』,惹到好多人,甚至係會死人。所以媽媽先要求佢出街要戴口罩,對手唔可以摸頭任何部分,食飯之前要洗手,一定要用番梘洗二十秒,沖廁一定要蓋廁板。我希望可以裝備好我個仔,等佢知道無論有冇媽媽喺身邊佢都要做齊清潔步驟。」除了為仔仔做好生理上對抗惡菌的準備,加加亦希望在心理上,可以好好紓緩他擔心、不安的情緒,她說:「我有時會問佢係咪好緊張,我會同佢講,其實媽媽返工都好緊張㗎,但係因為我好愛佢,我好想返屋企,所以我會盡我一切努力保護自己,仲會盡力保護其他人,唔止病人,仲有我嘅同事。」雖然加加的丈夫也是醫生,同屬高危人士,不過性格樂觀的他正好平衡太太的繃緊心理,更是維持家居清潔的重要一員。「好多時啲couple都係一個緊張一個唔緊張,我先生就係比較正面嘅,覺得世界上邊有咁多菌。但喺屋企佢都好helpful,我返工嘅時候佢會用1:99漂白水拖地,同埋不斷幫我洗衫。」

IMG_4962

「如果醫護人員都secure唔到自己,我點secure病人?」

對於同為父母的其他醫護同事,加加絕對明白他們要兼顧病人與家庭的矛盾心情,即使有部分人為著家人著想而辭職,她亦表示諒解。「驚,就全世界都驚。雖然我相信好多同事都係菩薩,好想照顧好病人,但都要考慮我哋都真係一個人嚟嘅,當有啲couple兩個人都係醫生,有好細個嘅小朋友,係咪我哋一定係做菩薩呢?咁個屋企點算?所以有同事辭職,唔單單係因為驚,而係佢哋真係有好多負擔。當人人不斷話『醫護加油』,有啲同事覺得聽完個心舒服啲,但某程度上亦係push你向前,你唔敢say no,好似總之有事你就要捨身為人,你要犧牲咁。但與此同時你望番自己屋企,我個仔每日見到我都喊晒,呢個亦係好真實嘅情況。如果我有咩事,我屋企個世界就會變㗎喇﹗」加加坦言大眾不應將光環變成壓力加諸於醫護身上,反而要設身處地了解他們的忐忑的心情,「呢個係我好struggle嘅地方,幾晚瞓唔著都喺度諗,我想俾大眾知道其實我哋都係驚嘅。如果我冇足夠嘅equipment,我係咪仲要返工呢?如果繼續返,呢個就好似一個自殺式任務咁,但我哋點解要接受呢個自殺式任務呢?人係有limit 㗎嘛,如果醫護人員都secure唔到自己,又點secure病人?正如每次飛機起飛前會播嘅安全示範video,都好強調當有意外發生時,一定係自己戴咗氧氣罩先,再幫旁邊嗰個。因為我都幾肯定,如果你救唔到自己,你旁邊嗰個都會死。」

「我哋今次一定要survive,一個都不能少。」

每當疫症來臨時,醫護人員的警覺性自然會比普羅大眾高。對加加與K而言,二人對新型肺炎有如此敏感的反應,正是因為二人在2003年,還是醫科生時,就與非典型肺炎(沙士)有擦身而過的經歴。加加說:「嗰年用嚟考試嘅8A同8B病房,有其中一個沙士病人係我哋個case index。要上病房考試嘅嗰group同學仔好似有9個中咗招,連個考官都中咗。其他同學就陸陸續續打電話俾所有人,睇吓臨考試前,有邊個上過呢兩個病房觀察啲有病徵嘅病人,有去過就要佢哋留喺屋企隔離,有唔舒服要即刻report。嗰陣我一考完個臨床試就收到電話,我心諗:唔係啩?之後不斷回想自己有冇去睇過個病人。好彩,我比較懶,冇去到睇過,但可能有接觸過其他有上病房嘅同學仔,所以都會驚囉。」幸而加加與K都逃過一劫「嗰個年代資訊冇咁發達,唔知疫情會變成點,本身已經好驚,仲日日收到電話通知我哋邊個同學中咗,邊個又入咗醫院,又要諗自己唔知會唔會有事,都好緊張。所以最近呢次新型肺炎疫情,大家都話我哋呢班同學仔反應係比較激烈。仲有人話『咁就十五年喇,我哋今次一定要survive,一個都不能少,之後要reunion!』」

IMG_4885

「每一個麻醉科醫生都係dirty team。」

疫情爆發後,因為政府的應變方案總是慢幾拍而遭大眾咎病,不過加加和K則比較幸運地有個好「老闆」,令她們在高危工作中也能稍為放心下來。K說:「我哋個院長都經歷過沙士年代,佢係有前膽性嘅,一早就決定要騰空病房同人手,所以同唔同部門傾要減少啲非緊急手術,因為每個手術可能會用咗十套保護衣,佢哋知道存量唔夠,就想慳返啲裝備,俾啲真係『打仗』嘅同事用。又好早已經買咗啲原材料叫藥劑師自己溝酒精搓手液俾我哋,等大家之後唔使訂得咁辛苦。」當各間公立醫院已經各自設立dirty team,以應對日漸增加的肺炎確診及疑似病患個案時,加加與K又需要加入dirty team嗎?K說:「平時每個麻醉科醫生均會負責一間房,可能幫手做急症手術、非急症手術,如果病房有緊急情況,個病人需要做氣道插喉,亦都會call我哋。但基本上宜家所有case都會call我哋,因為我哋係train咗點樣用最安全嘅方法去做插喉。」加加補充:「我哋個department雖然唔使抽籤入dirty team,但因為人少,每當有疑似個案,或者要幫啲冇做過病毒測試嘅病人插喉時都係dirty,所以其實每個麻醉科醫生都係dirty team。」

「寧願犧牲啲食飯、休息嘅時間,盡量拉長保護衣物嘅壽命。」

既然日常要面對高風險工作,醫護人員理應得到相對上充足的防護物資,但實情正好相反,早前有報道指公立醫院防護裝備不足,可能只足夠使用一個月。對於這情況,加加和K亦有微言,K說:「我哋去插喉嘅時候,個病人會不斷噴氣,病毒好容易會經由霧化傳播,所以我相信各間醫院俾麻醉科嘅裝備都係最高規格嘅。不過普通病房就慘喇,肯定佢哋得外科口罩,仲要係配給嘅,要就問經理拎。護目鏡就唔使旨意喇,要自己戴眼鏡或者自己買,衫就得普通制服。急症室之前連face shield同護目鏡都缺貨,其實好慘,佢哋要搵兩塊護目膠片,再用膠紙痴住用住先。」聽落好兒戲,但呢個的確係現時公立醫院的實況。

雖然身為麻醉科醫生,暫時都有足夠裝備,但加加和K亦本著「應慳則慳」的精神,希望好好控制N95口罩的用量。就如K有時候會在N95上多加一個外科口罩使用,不過加加就立即指出這做法的弊處:「咁樣會太焗,加重濕氣,令N95嘅保護性減低。所以最理想係one case one mask,呢樣係我哋最基本要同HA(醫管局)爭取嘅嘢。前嗰排要盡量減少N95嘅用量,我哋寧願犧牲啲食飯休息嘅時間,盡量一次過處理晒啲case,減少出入病房次數嚟拉長保護衣物嘅壽命。」

Fact check!醫生外出裝備

身在醫院的時候,醫生們尚且可以穿著高度防護衣物。工餘時間,唔知加加與K又有咩裝備?加加說:「我宜家係得兩三套衫㗎咋,repeat、repeat、repeat係咁著。更甚係我平時有件褸只係會喺屋企同我揸車嘅時候著,永遠唔會著返醫院;醫院用嘅嘢就盡量留喺locker,可以嘅話亦唔會拎返屋企。」K亦表示認同:「就算冇近視我都會戴平光鏡,每日返去都會洗眼鏡。最近仲特登去uniqlo買咗一大堆頹衫,總之以方便掉落洗衣機洗嘅為主,完全冇fashion可言。」處於非常時期,大家要健康定係fashion,我諗唔使多考慮啦吓嘛?

IMG_4979因為疫情關係,加加特別轉用方便清洗的棉質布袋來放置個人物品,當中除了有必備的抗疫用品之外,最重要的還有化痰藥,用來紓緩長時間配戴N95口罩造成的喉嚨不適。

IMG_5001家有兩位女兒的K,平日選用的清潔用品都是偏向可愛風格。其中白色的口罩盒則是最近由朋友贈送,專門用來放置全新的口罩,非常實用。

「就算只有千分之一嘅機會影響到屋企人,我哋都唔想。」

疫情會發展成點,又會持續幾耐,至今仍是未知之數。對於普通市民而言,除了減少外出與做好個人衛生之外,基本上都唔驚得咁多。但對於前線醫護,除了擔心自己會受感染,亦要保障家人健康,因此有些醫護人員會選擇搬離屋企,租住「安全屋」。而加加與K,最近亦聯同另一位同事,租了一個可當作安全屋的單位,以便一旦需要自我隔離時入住。K說:「有時做完啲插喉case,我哋都會等到個病人嘅病毒測試結果係negative先會返屋企,如果真係驗到positive,就係我哋啟動呢間隔離屋嘅時候。」不過性格較樂觀的K,表示如果做足防護措施,再加強清潔,基本上醫護人員受感染的風險都不會太高。「就算只有千分之一嘅機會影響到屋企人,我哋都唔想。所以每一個同事都會有自己嘅Plan B,可能有啲人已經安排好將阿媽、細佬搬去邊度,自己又搬去邊度。」加加補充說:「我有啲同事話要買N95,係為咗將來如果好掛住屋企嘅時候,就戴住佢返屋企,或者離遠望吓佢哋。」對於前線醫護嚟講,除咗裝備之外,疫情期間佢哋最缺乏嘅,可能就係家庭溫暖。

IMG_4876

「人壽保險我就一早買咗㗎喇,但係會唔捨得兩個女囉﹗」

唔怕一萬,至怕萬一。雖然呢條問題唔太吉利,但我諗每個前線醫護都會有諗到最壞打算:如果自己有一日真係確診肺炎會點?聽完個問題,加加與K靜咗十秒。然後K說:「身為一個媽媽,最擔心都係仔女冇人照顧,萬一我中咗,我都希望我老公係冇事。醫管局有個機制係當你partner瀨咗嘢,或者入咗dirty team,另一個就唔使去處理啲高危工作,我覺得都有保障嘅。但會擔心囉,心入面都驚到黐線,所以唔可以俾自己有事。人壽保險我就一早買咗㗎喇,但心底裡都會唔捨得兩個女囉,半夜諗一諗都會眼濕濕。」一直話自己過份緊張的加加,呢一刻說冷靜下來:「宜家會覺得朋友真係好重要,當我有好負面嘅思想嗰陣,就會同大家傾吓講吓。K係有信仰嘅,喺呢啲情況係會calm啲。」K亦表示認同:「總之平時做好啲防疫,其他嘢就盡量平常心咁去面對啦。」呢句說除咗係同自己講,其實對於社會大眾亦同樣適用。香港人,收到未?

延伸閱讀︰
疫情下,前線醫護這一家(二)Rose :「唔可以淨係諗自己鍾唔鍾意,都要諗埋屋企人。」
疫情下,前線醫護這一家(三)Marry:「等測試結果好驚,我有責任照顧屋企,萬一有事點算?」


TEXT / RE・PHOTO / MARIE ANSON・DESIGN / CHAN SHE

發表迴響